hamburger

Warto wiedzieć

« powrót do listy

Margaryny – poznaj je lepiej

Margaryny już od ponad 150 lat łączą w sobie wartości odżywcze różnych olejów roślinnych. Pierwszy przepis na margarynę został spisany w 1869 roku we Francji, a od tego czasu jej receptura uległa znacznym przeobrażeniom.

 

Dostępność olejów i tłuszczów, nowe zalecenia żywieniowe i nowe technologie żywności – wszystko to wpłynęło na historię margaryny. 

 

Wartość odżywcza

Obecnie margaryny zawierają starannie dobraną kompozycję olejów roślinnych – najczęściej oleju rzepakowego, słonecznikowego z dodatkiem olejów tropikalnych. Tłuszcze są jednym z podstawowych składników pokarmowych. Dostarczają energii dla organizmu oraz pełnią szereg istotnych funkcji w organizmie, m. in. umożliwiają wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, są składnikiem błon komórkowych i hormonów. Powinny stanowić element każdego prawidłowo zbilansowanego posiłku.

Ważne jest, aby wybierać wysokojakościowe margaryny z kwasami tłuszczowymi omega-3 (kwas alfa-linolenowy) i omega 6 (kwas linolowy). Te niezbędne tłuszcze pomagają utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi i są potrzebne dla prawidłowego wzrostu i rozwoju w dzieciństwie. Na rynku dostępne są również produkty wzbogacone w drogocenny kwas tłuszczowy DHA, który wspiera prawidłowe funkcjonowanie mózgu i wzroku.

W margarynach znajdują się także witaminy A, D oraz często witaminy E i K.

Ponadto, wiele z dostępnych na rynku margaryn nie zawiera konserwantów.

Warto również wspomnieć, że obecne margaryny kubkowe praktycznie nie zawierają tłuszczów trans. Wyniki ostatnich badań w tym zakresie dostępne są w artykule pt. „Tłuszcze trans w produktach tłuszczowych”.

 

Wszechstronne zastosowanie

Margaryny dostępne są w 3 formach: miękkiej i smarownej margaryny kubkowej, płynnej margaryny w butelce i twardej margaryny kostkowej. Poza tym, dzięki różnym zawartościom tłuszczu w przedziale od 20% do 90%, margaryny mają wszechstronne zastosowanie i w zależności od rodzaju nadają się zarówno do smarowania, gotowania jak i pieczenia.

 

Dla każdego coś dobrego

Na rynku istnieje szeroki wybór produktów do smarowania i każdy w zależności od indywidualnych potrzeb może wybrać najlepszy dla siebie wariant produktu.

Ze względu na zmieniające się na przestrzeni lat zalecenia i nawyki żywieniowe producenci margaryn zmniejszali zawartość tłuszczu tak, aby ograniczyć wartość energetyczną swoich wyrobów. Niskotłuszczowe wersje oficjalnie należą do kategorii „margaryn o zawartości 3/4 tłuszczu”, „margaryn półtłustych” bądź do “tłuszczów do smarowania”.

Ponadto, dla osób zmagających się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu będącym czynnikiem rozwoju chorób układu krążenia dostępne są margaryny wzbogacane w fitosterole. Badania pokazują, że spożycie – 1,5-3 g steroli/stanoli roślinnych na dobę obniża poziom cholesterolu o 7-12,5% po 2-3 tygodniach.

 

Więcej informacji:

Jak powstaje margaryna?

Historia sukcesu margaryn