hamburger

Aktualności

« powrót do listy

Margaryna hitem polskiego eksportu

Polska jest najsilniejszym producentem margaryny w Europie, a produkt ten stał się prawdziwym hitem polskiego eksportu. Osiągnięcie to jest wynikiem nowoczesnych metod produkcji stosowanych przez polskie firmy, a także uznania dla jakości tej kategorii.

Margaryna jest nie tylko popularnym produktem na krajowym rynku, ale także ma uznanie na arenie międzynarodowej. Zwiększające się spożycie tłuszczów roślinnych w stosunku do tłuszczów zwierzęcych jest zgodne ze współczesnymi rekomendacjami w zakresie prawidłowego żywienia i jest skutkiem rosnącej świadomości konsumentów na temat właściwości zdrowotnych olejów i tłuszczów roślinnych.

Dane ekonomiczne:

  • Polska jest największym eksporterem margaryny w Europie. Eksport (192 tys. ton) stanowi połowę całej produkcji margaryn w Polsce (339 tys. ton w 2022 r.)
  • Polska jest trzecim największym producentem margaryny w Europie – udział polskiej produkcji wynosi 14% ogólnej produkcji UE
  • W Polsce produkuje się więcej margaryny (339 tys. ton) niż masła (250 tys. ton)
  • Eksport margaryny z Polski wzrósł ok. 15%, z 170 tys. ton w 2021 r. do 192 tys. ton w 2022 r.
  • Produkcja margaryny w Polsce wzrosła o 10% (2021-2022)[1]

Polska jest trzecim największym producentem margaryny w Unii Europejskiej (po Belgii i Niemczech). Belgia, Niemcy i Polska łącznie zapewniają 47% unijnej produkcji margaryny. Kolejne miejsca pod względem produkcji tego tłuszczu zajmują: Niderlandy, Włochy, Szwecja i Hiszpania.

Jednocześnie Polska jest największym eksporterem margaryny w UE. W 2021 r. z naszego kraju wyeksportowano 170 tys. ton margaryny, a w 2022 r. było to już 192 tys. ton, podczas gdy drugi unijny eksporter – Niderlandy – wyeksportował 128 tys. ton, zaś trzeci – Belgia – 13 tys. ton. Rozwijający się eksport stanowi ważny element polskiego handlu zagranicznego, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego kraju.

Polska produkcja nowoczesnych margaryn odznacza się najwyższą jakością i dbałością o zdrowie konsumentów. Kategoria ta od wielu już lat w większości charakteryzuje się znikomą zwartością tłuszczów trans (TFA)[2] i spełnia wymagania w zakresie górnego limitu TFA przyjętego rozporządzeniem Komisji Europejskiej w wysokości 2 g/100 g tłuszczu[3].

Uzyskanie takich wyników eksportowych nie byłoby możliwe bez krajowej bazy surowcowej. Znaczenie ma, że Polska jest trzecim największym, po Niemczech i Francji, producentem oleju rzepakowego w Unii Europejskiej. Szacuje się, że produkcja oleju rzepakowego w 2023 r. mogła sięgnąć 1,5 mln ton, z czego produkcja oleju rzepakowego rafinowanego – 550 tys. ton [4].


[1] Opracowanie Biura Analiz i Strategii KOWR na podstawie danych Faostat, wstępnych danych Ministerstwa Finansów, danych GUS i IERiGŻ-PIB.

[2] Okręglicka K, Mojska H, Jarosz M, Jarosz A, Skład kwasów tłuszczowych, w tym izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych w wybranych tłuszczach spożywczych dostępnych w Polsce, Żywienie człowieka i metabolizm 2017; 1:5-17.

[3] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019R0649

[4] Dane PSPO