hamburger

Warto wiedzieć

« powrót do listy

Oleje tropikalne – co warto wiedzieć?

oleje tropikalne

Zalecenia żywieniowe wydane przez Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie wskazują, iż maksymalnie 35% dziennego zapotrzebowania na energię powinny stanowić właśnie te związki. Jednocześnie rekomenduje się, aby spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych było tak niskie, jak jest to możliwe, ponieważ ich nadmiary mogą przyczynić się do zwiększenia ryzyka sercowo-naczyniowego.

Tłuszcze pełnią wiele ważnych funkcji w naszym organizmie:

  • stanowią źródło energii,
  • są składnikiem błon komórkowych,
  • a także pomagają we wchłanianiu witamin A, D, E i K.

 

W ostatnich latach na popularności zyskały oleje kokosowy oraz palmowy. Są to tłuszcze roślinne o wysokiej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych i stałej konsystencji w temperaturze pokojowej.

 

Oleje tropikalne w diecie

Tłuszcze tropikalne, szczególnie olej kokosowy, polecane są do smażenia z uwagi na wysoki punkt dymienia. Jednak są one bogate w nasycone kwasy tłuszczowe, dlatego też zgodnie z aktualnymi zaleceniami żywieniowymi należy je ograniczać w diecie.

 

Wywiad z prof. dr hab. Krzysztofem Krygierem, Kierownikiem Zakładu Technologii Tłuszczów i Koncentratów Spożywczych na Wydziale Nauk o Żywności Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ekspertem w zakresie technologii żywności i żywienia człowieka, a w szczególności nauki o tłuszczach.

Dobretłuszcze.pl: Panie Profesorze, jakie oleje zaliczamy do grupy olejów tropikalnych?

Prof. dr hab. Krzysztof Krygier: Do olejów tropikalnych zaliczamy głównie olej palmowy, z nasion palmy oraz kokosowy. Olej palmowy uzyskuje się z miąższu owoców olejowca gwinejskiego (tj. z miąższu otaczającego nasiona), zaś olej z nasion palmy, jak sama nazwa wskazuje, z jego nasion (pestek). Olej kokosowy wytwarzany jest natomiast z nasion palmy kokosowej (tj. z orzechów kokosowych).

Dobretłuszcze.pl: Olej kokosowy i palmowy zaliczane są do tej samej grupy? A ich skład jest podobny?

Prof. dr hab. Krzysztof Krygier: Obydwa oleje charakteryzują się wysoką zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych, przy czym olej kokosowy zawiera w swoim składzie ok. 87% kwasów nasyconych, 6% kwasów jednonienasyconych i 2% kwasów wielonasyconych. Natomiast olej palmowy ma ok. 54% kwasów nasyconych, 35% kwasów jednonienasyconych i 8% kwasów wielonasyconych.

Zwolennicy oleju kokosowego promują jego stosowanie ze względu na zawartość tzw. kwasów  MCT, czyli medium-chain triglicerydes – nasyconych średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych C6:0-C12:0. Jednak w świetle obecnych zaleceń żywieniowych, zarówno polskich, jak i europejskich, mówiących o potrzebie ograniczenia spożycia kwasów nasyconych, długość kwasów nasyconych wydaje się mieć małe znaczenia. Kwasy C12:0 do C16-0 są uznawane za jeden z głównych czynników rozwoju chorób układu krążenia i zawałów, i z tego powodu na etykietach artykułów spożywczych w tabeli wartości odżywczej znajduje się obowiązkowa informacja o ich zawartości.

Olej palmowy – najpowszechniej stosowany tłuszcz na świecie

Olej kokosowy