hamburger

Warto wiedzieć

« powrót do listy

Nasycone tłuszcze: Konsensus ekspertów

Nasycone tłuszcze

Na łamach magazynu Annals of Nutrition and Metabolism został opublikowany artykuł podsumowujący ustalenia w zakresie nasyconych kwasów tłuszczowych 20 międzynarodowych ekspertów z ośrodków naukowych w takich krajach jak Belgia, Dania, Francja, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone Ameryki.

Ustalenia zostały podjęte w trakcie posiedzenia zorganizowanego w celu dokonania przeglądu ostatnich badań i publikacji naukowych dotyczących związku nasyconych kwasów tłuszczowych z ryzykiem choroby wieńcowej, która jest najczęstszym schorzeniem układu krążenia w krajach rozwiniętych, oraz udaru niedokrwiennego.

Nasycone kwasy tłuszczowe mogą być syntetyzowane w organizmie człowieka, nie są więc niezbędnymi składnikami diety.

Ich spożywanie jest jednak nieuniknione, ponieważ są nierozłączną częścią wszystkich produktów spożywczych zawierających tłuszcze.

W większości krajów stosujących zachodnią dietę spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych przekracza zalecane normy dietetyczne dla tego składnika.

W Polsce średnie aktualne spożycie nasyconych kwasów szacowane jest na około 13,5% dziennego zapotrzebowania energetycznego, a zatem przekracza górną granicę normy wynoszącą 10%.

W części ostatnich doniesień naukowych, wyższe całkowite spożycie kwasów nasyconych nie wiązało się z większym ryzykiem choroby wieńcowej. Eksperci zauważają jednak, że nie były w nich brane pod uwagę zamienne składniki odżywcze. Nasycone kwasy tłuszczowe, w porównaniu z węglowodanami i nienasyconymi kwasami tłuszczowymi (cis), podnoszą bowiem poziom cholesterolu LDL, stanowiącego czynnik ryzyka choroby wieńcowej.

Eksperci podają, że efekt ograniczenia spożycia nasyconych kwasów najsilniej zależy od tego, czym te składniki są zastępowane. Największa redukcja ryzyka choroby wieńcowej występuje, gdy kwasy nasycone zastąpi się kwasami wielonienasyconymi.

Zastąpienie 10% wartości energetycznej diety pochodzącej ze spożycia kwasów nasyconych  równoważną porcją wielonienasyconych kwasów obniża ryzyko rozwoju choroby niedokrwiennej serca o 27%, zaś zastąpienie 5% – o 10%.

Zmniejszenie spożycia kwasów nasyconych ma jednocześnie ograniczony wpływ na ryzyko zawału serca. Badania obserwacyjne sugerują, że kompleks żywności będącej źródłem kwasów nasyconych, a nie tylko jeden jej składnik, może mieć w tym przypadku znaczenie.

Przegląd publikacji naukowych

Tłuszcze nasycone zwiększają ryzyko chorób serca