hamburger

Warto wiedzieć

« powrót do listy

Tłuszcze nasycone zwiększają ryzyko chorób serca

Spożywanie dużej ilości nasyconych kwasów tłuszczowych zwiększa ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową serca – potwierdzają to najnowsze wyniki badania przeprowadzonego przez naukowców z Harvard T.H. Chan School of Public Health, opublikowane przez prestiżowy magazyn naukowy „British Medical Journal”.

“Badanie obala tezę powrotu do jedzenia masła”, mówi Frank Hu, współautor badania, profesor żywienia i epidemiologii. „Pojedyncze nasycone kwasy tłuszczowe występują w różnych produktach: czerwonym mięsie, nabiale, maśle, smalcu, czy oleju palmowym. W związku z tym nierealne jest różnicowanie poszczególnych typów nasyconych kwasów tłuszczowych w opracowywaniu zaleceń żywieniowych, jak próbują to robić niektórzy badacze. Zamiast tego, korzystniej jest zastępować wszystkie nasycone kwasy tłuszczowe kwasami nienasyconymi – znajdziemy je w olejach roślinnych, orzechach, ziarnach, darach morza – czy wysokiej jakości węglowodanami„.

Dotychczasowe wyniki badań wykazywały jedynie, że pojedyncze nasycone kwasy tłuszczowe wpływały w różny sposób na poziom lipidów we krwi, ale niewiele wiadomo było na temat związku pomiędzy spożyciem pojedynczych nasyconych kwasów tłuszczowych, a ryzykiem zachorowalności na chorobę wieńcową serca. Dlatego zespół badaczy z Uniwersytetu Harvarda poddał analizie dane z 20 i 26 letniej obserwacji, zawierające wyniki 115 tys. uczestników badań w USA. Badani informowali o swojej diecie oraz stanie zdrowia za pomocą kwestionariuszy wypełnianych raz na cztery lata.

Badanie pokazało, że wyższe spożycie najczęściej przyjmowanych wraz z żywnością nasyconych kwasów tłuszczowych: laurynowego, mirystynowego, palmitynowego oraz stearynowego – wiąże się ze zwiększeniem ryzyka zachorowania na chorobę wieńcową serca aż o 24%.

Oszacowano, że zastąpienie 1% energii przyjmowanej dziennie w diecie w wyniku spożywania produktów zawierających połączenia tych najważniejszych nasyconych kwasów tłuszczowych, odpowiednią ilością energii pochodzącej z tłuszczów wielonienasyconych, tłuszczów jednonienasyconych, węglowodanów pochodzących z produktów pełnoziarnistych oraz białka roślinnego, zmniejsza to ryzyko o 4 do 8%.

Natomiast zastąpienie kwasu palmitynowego – najpopularniejszego nasyconego kwasu tłuszczowego – tłuszczami nienasyconymi zmniejsza je aż o 10 do 12%.

Zastępowanie produktów będących źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych tłuszczami nienasyconymi w naszej diecie jest jednym z najprostszych sposobów obniżania ryzyka zachorowania  na choroby serca, dodał Walter Willett, współautor badania, profesor epidemiologii oraz żywienia.

Materiał powstał w oparciu o informację ze strony: www.bmj.com/content/355/bmj.i5796.

PAP, PFPŻ ZP

 

Produkt /     gram

C12:0
(Laurynowy)

C14:0
(Mirystynowy)

C16:0 (Palmitynowy)

C18:0
(Stearynowy)

Inne
SAFA

Total SAFA

Total
tłuszcze

Masło 2,6 7,5 21,7 10,0 9,6 51,4 81,1
Olej kokosowy 44,6 16,8 8,2 2,8 14,1 86,5 100
Olej palmowy 0,1 1,0 43,5 4,3 0,4 49,3 100
Oliwa z oliwek 0 0 11,3 2,0 0,4 13,8 100
Olej rzepakowy 0 0 4,3 2,1 1,0 7,4 100
Olej słonecznikowy 0 0 5,9 4,5 0 10,3 100
Margaryna (60%) 0,2 0,2 6,4 4,8 0,6 12,1 59,8

W przypadku analizy wartości odżywczej produktów złożonych, warto wziąć pod uwagę profil tłuszczowy całego produktu, a nie tylko jednego użytego składnika.

Źródło: USDA – United States Department of Agriculture, Agricultural Research Service, USDA Food Composition Databases https://ndb.nal.usda.gov/ndb/

 

7 grzechów do zawału i udaru

Cholesterol