hamburger

Warto wiedzieć

« powrót do listy

MARGARYNA - ŹRÓDŁO ZDROWYCH TŁUSZCZÓW

 

 

Jak powszechnie wiadomo, do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu tłuszcze są nam potrzebne niemal jak powietrze. To one są podstawowym budulcem komórek i źródłem energii, to one ułatwiają przyswajanie witamin, to one poprawiają pracę mózgu, serca i narządu wzroku. Nie wszystkie jednak tłuszcze są jednakowo tolerowane przez nasz organizm, dlatego dietetycy zalecają spożywanie przede wszystkim tych „dobrych” tłuszczów z grupy wielonienasyconych, a ograniczenie do minimum tłuszczów nasyconych.

 

 

 

Bardzo wartościowym i znanym od ponad wieku źródłem „dobrych” tłuszczów jest margaryna.

Jej początki sięgają połowy XIX wieku. To wtedy na rozkaz cesarza Napoleona III Bonaparte opracowano przepis produktu, który miał wyżywić francuską armię i dobrze nadawałby się do przechowywania w trudnych warunkach frontowych. Ówczesna margaryna produkowana była m.in. z wykorzystaniem tłuszczów pochodzenia zwierzęcego i mleka. Od tamtych czasów receptura oczywiście zmieniła się diametralnie, a dzisiejsze margaryny produkowane są wyłącznie z tłuszczów roślinnych według ścisłych zaleceń środowisk medycznych i dietetyków i w niczym nie przypominają swojej francuskiej poprzedniczki.

Najważniejszymi składnikami dzisiejszych margaryn są oleje: sojowy, rzepakowy i słonecznikowy. Skład uzupełnia domieszka olejów tropikalnych (palmowego i kokosowego), woda oraz lecytyna, kwas cytrynowy i do smaku sól. To wszystko? Tak, ważne są bowiem zarówno odpowiednie proporcje i technologia, jak i prostota oraz naturalność składników. Dzięki obecności oleju rzepakowego i słonecznikowego margaryna jest bogata w kwasy omega 3 i omega 6. Oleje tropikalne zapewniają jej kremową konsystencję i ułatwiają przechowywanie w temperaturze pokojowej. Lecytyna ułatwia zmieszanie oleju z wodą.

Taka kompozycja olejów roślinnych sprawia, że margaryna jest źródłem cennych dla naszego zdrowia tłuszczów z grup omega 3 i 6, witamin A, D i E, odpowiedzialnych miedzy innymi za prawidłowe funkcjonowanie naszego wzroku oraz mocne kości i zdrowe zęby. Obecne w margarynie sterole roślinne skutecznie obniżają również poziom cholesterolu, wspierając w ten sposób profilaktykę kardiologiczną.

 

IDEALNA MIESZANKA, CZYLI Z CZEGO SKŁADA SIĘ MARGARYNA

  • miks olejów roślinnych (sojowy, rzepakowy, słonecznikowy) – źródło kwasów omega 3 i omega 6
  • oleje tropikalne (palmowy i kokosowy)
  • woda
  • lecytyna
  • dodatki smakowe (kwas cytrynowy, sól)
  • sterole roślinne

Warto podkreślić, że w naszej kuchni margaryny mogą mieć wszechstronne zastosowania. Nadają się nie tylko do przygotowywania kanapek, ale z powodzeniem można ich używać również do smażenia i pieczenia. To dlatego, że mogą występować pod różnymi postaciami. Margaryna sprzedawana w kubeczkach jest miękka i świetna do smarowania. Twarda w kostkach nadaje się do pieczenia. Płynną w butelce można użyć na przykład do gotowania.

 

DO CZEGO MOŻNA UŻYWAĆ MARGARYNY

 

  • margaryna w kubeczku – kanapki, tosty, okrasa na ugotowanych warzywach czy makaronie
  • margaryna w kostce – pieczenie ciast, babeczek
  • margaryna płynna w butelce – smażenie, okrasa na przykład puree ziemniaczanego lub makaronu

Margaryny ze względu na swoje wartości zdrowotne, wyjątkowe walory smakowe i wszechstronność zastosowań kulinarnych na trwałe zagościły w naszych kuchniach, ciesząc się zasłużonym uznaniem domowników. Wypada tylko życzyć: Smacznego (i zdrowego)!

 

 

Margaryny – poznaj je lepiej