hamburger

Warto wiedzieć

« powrót do listy

Olej rzepakowy - oliwa krajów północy

Olej rzepakowy - oliwa krajów północy

Dieta śródziemnomorska uznawana jest przez dietetyków za najzdrowszą dietę na świecie.

To w dużej mierze dzięki niej mieszkańcy basenu Morza Śródziemnego cieszą się dobrym zdrowiem i samopoczuciem do późnych lat życia. Jak wiadomo podstawą diety śródziemnomorskiej są ryby, owoce, warzywa, czerwone wino i zdrowe tłuszcze pochodzące z oliwy tłoczonej z oliwek. W naszym klimacie gaje oliwne co prawda nie mają szansy się przyjąć, ale i my mamy swoją oliwę północy. Jest nią olej rzepakowy.

Okazuje się, że olej rzepakowy posiada podobny skład co legendarna oliwa z oliwek, a pod niektórymi względami nawet ją przewyższa. Olej rzepakowy rafinowany:

  • ma 10 krotnie wyższą zawartość Omega-3 niż oliwa z oliwek,
  • ma wyższą zawartość NNKT (niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych) niż oliwa z oliwek,
  • ma niższą niż oliwa z oliwek zawartość kwasów nasyconych; de facto ma najniższą spośród popularnych tłuszczów roślinnych,
  • ma wyższą zawartość steroli niż oliwa z oliwek,
  • ma wysoką zawartość, podobnie do oliwy z oliwek, kwasu oleinowego – Omega-9,
  • jest naturalnym źródłem witamin prowitaminy A, E, i K, których zawiera więcej niż oliwa.

Olej rzepakowy witaminy

Taki skład i zawartość witamin w oleju rzepakowym decyduje o jego walorach żywieniowych. Kwasy tłuszczowe z grupy Omega-3 zawarte w oleju rzepakowym pomagają obniżyć zbyt wysoki poziom cholesterolu i utrzymywać właściwe wartości ciśnienia tętniczego. To jak wiadomo istotny element profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego.

Ponadto kwas linolenowy z grupy Omega-3 sprzyja rozwojowi mózgu i redukuje stany zapalne1. Dlatego olej rzepakowy można polecić osobom w każdym wieku – dzieciom od 6 miesiąca życia, młodzieży w okresie adolescencji, kobietom w ciąży, osobom starszym.

Zastosowanie oleju rzepakowego w kuchni

Olej rzepakowy z uwagi na ogólnodostępność od lat zajmuje ważne miejsce w polskiej kuchni. Co ważne, jego zastosowanie może być bardzo uniwersalne. Z uwagi na wysoką temperaturę dymienia (aż 242°C) świetnie nadaje się do obróbki termicznej, np. smażenia, ale ze względu na jego skład i zawartość kwasów Omega-3 oraz innych składników, można go z powodzeniem używać na zimno do sałatek, surówek, sosów2.

Istotną zaletą rafinowanego oleju rzepakowego jest także jego neutralny smak i zapach, przez co nie dominuje on nad innymi składnikami potrawy, pozwalając wydobyć ich naturalne walory smakowo-aromatyczne. Olej rzepakowy posiada dużą zawartość antyoksydantów, naturalnej witaminy E, co bardzo ułatwia jego przechowywanie i zabezpiecza przed psuciem. Wystarczy postawić go w chłodnym, nieco zacienionym miejscu i używać przy każdej okazji, ciesząc się jego subtelnym smakiem i dobroczynnym wpływem na nasze zdrowie.

Olej rzepakowy w kuchni

 

Najważniejsze zalety oleju rzepakowego:

  • korzystny żywieniowo skład
  • naturalna zawartość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach
  • stabilność oksydacyjna (odporność na psucie)
  • wszechstronne zastosowanie
  • ogólnodostępność
[1] zob. Marciniak-Łukasiak K: Rola i znaczenie kwasów tłuszczowych omega-3. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2011.
[2] zob. Krzymański J: Olej rzepakowy – nowy surowiec, nowa prawda, Warszawa 2009.

Olej rzepakowy zawiera 10 razy więcej omega-3 niż oliwa z oliwek

Oleje tropikalne – co warto wiedzieć?