hamburger

Warto wiedzieć

« powrót do listy

Tłuszcze roślinne źródłem NNKT

Tłuszcze pochodzenia roślinnego stanowią źródło pożądanych nienasyconych kwasów tłuszczowych, m.in. tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jednonienasycone oraz wielonienasycone kwasy:

  • wpływają na utrzymanie prawidłowego stężenia cholesterolu oraz triglicerydów,
  • a także ciśnienia tętniczego.
  • Są także dobrym źródłem witaminy E oraz polifenoli, czyli substancji przeciwutleniających.

Oleje roślinne, takie jak olej lniany, z orzechów włoskich, z pestek winogron czy sojowy, bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe należy spożywać przede wszystkim na zimno.

Olej rzepakowy czy oliwę, zawierające duże ilości kwasów jednonienasyconych, można wykorzystać do krótkotrwałego smażenia.

Natomiast oleje kokosowy czy palmowy, bogate w nasycone kwasy tłuszczowe są najbardziej odporne na wysokie temperatury.

Porównanie składu różnych tłuszczów roślinnych znajduje się w artykule >> Tłuszcze roślinne

Tłuszcze i oleje roślinne

Olej rzepakowy – oliwa krajów północy